RobenKaren.reismee.nl

Het laatste stukje

Zo en dan nu het laatste stukje vakantie.Xi'an.

Met de trein van Beijing, een megagroot station waar het krioelde van de mensen.m 18.40 werden we opgehaald. Lekker midden in de spits. Iedereen scheurt dan langs, voor, door en nog net niet over elkaar heen. Gewoon tegen het verkeer in, geen probleem en rood kennen ze niet. De trein vertrok om 20.47 en we waren ingedeeld bij een Tjechisch stelletje, lekker makkelijk dan hoef je niets te zeggen want we verstaan elkaar toch niet.We konden lekker wat slaap inhalen van de afgelopen dagen. Het was duidelijk een lokale trein, wat een smerig ding zeg. Vooral het toilet. Niet te doen, maar zo weinig mogelijk drinken.De volgende ochtend kwamen we om 8.15 aan in Xi'an. Je kon duidelijk zien dat in Beijing de bezem door de stad was gegaan voor de Olympische spelen een aantal jaar geleden. Wat een verschil. Het hotel was midden in de oude stad dus het was het hotel uitlopen en je zat midden in het winkel / uitgaans gedeelte.Ook hier waren de mensen erg vriendelijk en behulpzaam. Er spreken er nog minder engels, zelf bij de receptie was het handen en voeten werk.

's middags maar meteen op pad naar de Big Goose Pagode. Een pyramide tempel van 64 meter waar je op kon.Met de bus erheen, en daarin zagen we dat het 37 graden was. Dat met een luchtvochtigheid van 70/80% maakt niet echt aangenaam. We zijn ook ff onder de bomen in het gras een dutje gaan doen. Ik zou nog weken verder willen reizen maar ik verlang echt naar het NL weer. Dit is niet mijn ding hoor, de hele dag ben je klam van het vocht en loopt het met stralen over je rug.

Na het dutje werd er gewoon een kind naast ons geplant voor een foto. Dat manneke durfde ons niet eens aan te kijken. Blijft raar.Later klampte een gezin ons nog aan voor een foto.

Er staat hier ook niets in het engels. Het is altijd de vraag of je met de bus de juiste kant uit gaat en waar je uit moet stappen.. De Pagode gaf een mooi uitzicht over de stad maar was verder niet echt bijzonder.

's avonds besloten we naar een , in de Lonely planet gids genoemd, restaurant te gaan. Er zou een Shezuan keuken zijn. Ik vind dat in nl altijd erg lekker en pittig dus maar proberen. Nou in nl is het dus mild, hier slaan de vlammen je oren uit. Ik heb wel eens dat mijn lippen gevoelloos worden van het het eten maar nu was het mijn halve gezicht. Maar lekker!!! Je zou er je stokjes bij opeten. Na eten te hebben besteld , wat volgens mij voor 4 persoenen was kwam de rekening.  Nog geen 25.00 euri. Niet te geloven.Morgen weer, maar dan minder heet.

De reis naar Xi'an was natuurlijk voor het terra cottta leger. We besloten om vroeg te gaan met de bus naar het station en daar op een speciale bus voor het leger. Om 8:00 was het al 32 gr dus dat zou een lekker dagje worden. Op het station stond iedereen netjes in de rij te wachten om de bus in te kunnen. Zo kan het dus ook dacht ik nog. Maar eenmaal geslecteerd om de bus in te stappen was het weer dringen en voorpiepen. Voor Y7 ongeveer 0.98 eurocent een uur in de bus en net jes voor het complex afgezet.We waren de drukte gelukkig voor.Het was ongelooflijk wat ze daar gevonden hebben. Zoveel soldaten, allemaal anders. Schitterend om te zien.Het is wel 1 van de mooiste dingen die ik heb gezien.

Inmiddels begon het weer vol te lopen met ADHD Chinezen dus tijd om terug te gaan. Op het busstation hing het vol met van die huiden voor over een bank of op de grond, alleen dan van honden en katten. Echt akelig om te zien. Met de oren en staart er nog aan. Bah, wat smerig.

Nu zitten we op het vliegveld van Xi'an te wchten op de vlucht naar Beijing. Rond 18.55 komen we daar aan en morgenochtend vliegen we weer naar Brussel vias Moskou.

Ik hoop dat iedereen het leuk heeft gevonden ons te volgen, ik vond het in ieder geval leuk om te schrijven en jullie reacties te lezen.Ik probeer vanavond nog wat foto's te plaatsen.

Allemaal de groetjes,

Karen en Rob 

Reacties

Reacties

Marc Heijstek

Ze willen natuurlijk allemaal op de foto met jullie omdat
Rob zo'n ontzettend knappe vent is. Kan NIET anders !

Hans

Hoi Karen,

Ik vind de verslagen geweldig. Samen met de foto's geeft het echt een goed beeld. En je brengt het gevoel bij zo'n reis over. China lijkt me echt een heel andere wereld.

Het lijkt me een geweldige ervaring maar je verslag is zo goed dat ik weet dat ik dit niet zou doen. Warmte, hoge luchtvochtigheid en drukte zijn drie dingen waar ik niet mee om kan gaan.

Staat tegenover dat ik vroeger zo vaak op mijn kop kreeg voor mijn neus ophalen en winden laten dat ik hier misschien gelijk mijn jeugdtrauma had overwonnen. Gewoon paar dagen meedoen.

Gekke vraag maar zou je met een navigatie (zumo 660) daar wat kunnen doen. Of is China nog niet in kaart gebracht.

Wens jullie een hele fijne thuisreis. Het weer hier is komende dagen echt jouw ding Karen. Licht briesje, 23 graden en volop zon.

Groetjes
Hans

Hans

Kunnen we wel ff rondje Renesse doen om bij te praten op "ons terrasje" daar hahaa

Talin

schitterend reisverhaal... ik vind het erg leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. ben ook erg benieuwd op jullie fotos. heel goede reis terug!!!

ma de jong

Hoi Karen en Rob, Ik kan me zo voorstellen dat je naar een (gewone) temperatuur verlangd, het is hier n,l ook al dagen 38 gr. Aan de andere kant ben je regen ook weer snel zat. Wij wensen jullie een goede reis en tot horens. Liefs van de Fransen en Moeders.

Hans

schitterende foto's. Komt op mij over alsof jullie het mooiste voor het laatst hebben bewaard. Maar dat horen we binnenkort wel een keer.

En.........met 35,4 kilo heen. Hoeveel voor de terugreis ?? Nogmaals hele voorspoedige reis terug. Gaan jullie zien !!!!!!

karin

Gave foto's hoor! Ook van mij en de rest een hele goeie terugreis gewenst.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours