RobenKaren.reismee.nl

Beijing

Zo en nu dan Beijing.Wat een geweldige stad.Mensen zijn vriendelijk,als je op de kaart kijkt helpen ze je zoeken al spreken ze geen woord Engels.Ze halen alleen hun neus op vanuit hun tenen,roggelen,smekken,eten met hun mond open,laten winden en spugen de roggels overal op straat uit. Je kan er maar vanaf zijn,opletten dus waar je op straat loopt,staat, gaat zitten of je tas zet. Als ze keihard een scheet laten wapperen ze daarna ff met hun waaier en klaar.Al de winkels zijn tot 22:00 open dus walhalla voor Rob, omdat hij 80%af kan pingelen en voor mij voor alles wat er spotgoedkoop ligt.Al is het ook heel veel rommel. Het afpingelen zijn we nu achter hoe het werkt.Ik had bv iets daar begonnen ze op Â¥185 ongeveer €23,45.balachelijk laag beginnen en weggaan. Ze komen niet achter je aan.Na ca 15 min weer langs lopen, ze weten nog precies wie je bent, en weer handelen. Uiteindelijk voor Â¥35 ca € 4,43 gekocht.Rob ligt helemaal dubbel. Bij de duurdere zaken lukt het niet hoor maar dat merk je snel. Inmiddels hebben we de Chineese muur, zomerpaleis,Tempel of Heaven,Hutongs en de Verboden stad geweest. Dat laatste was erg mooi.Alles met de metro wat heel makkelijk en duidelijk is. Dat kan niet fout gaan. 1 ritje kost, maakt niet uit hoe ver, ca € 0,28.Kan je niet voor lopen. De Chineese muur zijn we met de taxi heen geweest.In de taxi van de trein naar het hotel werd dat meteen aangeboden. Met 6 personen naar de muur en 's middags naar het zomerpaleis. De Chineese muur is als zoveel historische dingen ongelooflijk. Je ziet hem overal kronkelen. We kregen 3 uur, wat behoorlijk doorlopen was. Het waren flinke steile stukken, ik heb er 2 dgn mijn kuiten van van gevoeld. Het was er enorm warm,bij Rob gutste het zweet van zijn hoofd.Al die Chinezen lopen met een paraplu.Ik had in Mongolië een leuke met rose en hondjes erop gekocht. Daar heeft Rob de muur mee afgelopen, was geen gezicht maar hielp wel. In ieder geval hoefde hij geen warme pet op. Ik ga nu ff ontbijten en daarna verder met het verhaal en de foto's. Zo zijn we weer. Het ontbijt is echt te lekker, jammer genoeg het laatste want vanavond vertrekken we ri Xi'an. Na de muur zijn we naar het zomerpaleis gegaan. Ook weer met de taxi gebracht en daar waren we niet de enige. Wat een massa mensen.Het was er vol met ADHD Chinezen. De temp was nog iets opgelopen en de mensen zijn niet echt geduldig van wachten in de rij. Wat jammer is is dat je in veel gebouwen niet in mag maar door deuren naar binnen moet kijken. Dat werkt dus niet met chinezen. Ze duwen je gewoon omver. Nou dat laat ik mij niet gebeuren, dus met een flinke bump knalde ik een paar Chinezen naar de kant en stond vooraan. Wat hun kunnen kan ik nog beter. Er wordt dan ook niets van gezegt, in NL zou je meteen ruzie hebben.Rob heeft mazzel, die steekt overal bovenuit.Maar met dat weer en het plakken van het zweet krijg je wel, ik tenminste, de neiging om te gaan slaan.Dus voor de rust naar de tuinen van het paleis gelopen en die waren rustiger en mooi aangelegd. De Tempel of Heaven is gemaakt voor diensten voor de gewassen en goede oogsten. Een complex van 267 ha. Dus weer flink stappen.Het waren ronde gebouwen met heel veel kleur. Ook hier weer dringende Chinezen voor de deuren, daar dus maar snel voorbij gelopen. Wat ze ook hebben is een gids die door een microfoon praat wat aangesloten is op een speaker. Ook al hebben ze maar 2 mensen bij zich, nog bleren ze er door. Je moet nagaan er lopen tientallen giden allemaal te schreeuwen. Echt rustig is het dus niet. Ze hebben hier ook Hutongs, dat zijn de oude wijken van de stad. Gezellige opgeknapte straatjes met winkeltjes, maar ook het echte leven. Die mensen hebben het niet breed. Maar wel interessant om te zien.We kwamen nog bekende van de dagen in Mongolie tegen dus hebben ff staan te babbelen. Dan worden er stiekum foto's van je gemaakt. Dat is echt zo raar. Rob is zelfs aangesproken om mee op de foto te gaan.Ze staan dan te draaien en giebelen en vragen of je op de foto wil. De Verboden stad is ongelooflijk. Het is een stad in stad maar heel anders dan onze Europeese paleizen. Veel soberder en de kamers minder groot maar we heel indrukwekkend om te zien. Met het zomerpaleis en de muur toch wel het mooiste vind ik. Jemig er zit er 1 te roggelen naast me. Ik zit in de lobby en ben benieuwd waar hij die neer gaat leggen. Ik kan het niet eens al zou ik het willen. Maar goed,lekker zo na het ontbijt.Met een elektronische gids 4 uur rondgelopen.Daarna via een aantal Hutongs ri het oudste Peking eend restaurant gelopen.Na flink zoeken gevonden en in de wachtrij!!! gaan staan. Ik moet zeggen ik zou hem niet nogmaals eten.Ik heb in een ander restaurant lekkerder gegeten.We kregen Peking eend,pannekoekjes,eendesoep(zat geen smaak aan) en eendehart in die geleizooi.heel zurig, echt niet lekker. Maar ja in ieder geval geprobeerd . Nu zijn we dus nog 1 dag in Beijing, vanavond op de trein dus wat te eten gaan kopen.Noodels en brood denk ik maar.Verder gaan we het vandaag op het gemaal doen. Nog wat spulletjes kopen en lekker door de Hutongs slenteren. Ik weet niet hoe de wifi in Xi'an is dus heb geen idee of ik nog verslag kan doen van de laatste dagen.We komen wel nog voor 1 nacht terug in Beijing maar dat is vrij laat.Ik doe mijn best. Ik ga hier nu echt weg, ik zit hier 20 min en die man heeft wel 10x zijn neus op gehaald en gerocheld ( is het nou met gg of ch. Geen idee maar wordt er onpasselijk van. Groetjes Karen en Rob

Reacties

Reacties

Talin

prachtig verhaal.... heb een beeld bij het constante rochelen :-)
zal wel raar zijn voor jullie als je weer terug bent..
nog heel veel plezier en goede terugreis!
Groetjes, Talin

hans

Hoi jullie daar. Je zat wel lekker in het verslag Karen. Was bijna zo " life" dat ik de rochels kon horen. Hebben jullie nog dagen als je terug bent want kan me zomaar voorstellen dat je versleten bent van zo''n vakantie.

Hoe dan ook prachtig verslag. Wens jullie nog hele mooie dagen en laterssssss

Gr. Hans

Fam. EMOND

Hoi Karen en Rob,
Omdat Hans + Talin er al over schreven, ga ik het dus maar niet meer over die rochels hebben. Superverhaal en -foto's!!! Ben benieuwd naar je aankopen ;-) Nog veel plezier en belevenissen toegewenst!
Bizzzzzzzzzzz
Karin

ma de jong

hallo reizigers, Wat Hans al schreef dat je verslag zo goed is of je er zelf bij bent. Karen let je wel op dat Rob mee naar huis komt, je weet maar nooit met die fotomakerij. Wat maken jullie veel mee zeg! Als dit jullie laatste verslag is wens ik jullie een goede terugreis(wat gaat het snel hè) en tot ziens in Holland.

j.engelfriet@chello.nl

wat een verhaal ik heb zo iets eens op de vroege morgen op mijnvoet gehad dus hier doen ze het ook. ja rob zal wel opvallen als je zo lang bent ik zie jouw in gedachten wel flink duwen. nou een heel goede terugreisliefs ma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours